bagaimana angin terjadi

angin angin angin.. kte slalu je merasakan angin di mana je kte berada tapi pernah tak kita kaji dari mana angin itu berasal, bagaimana angin i2 terjadi dah apa yang menyebabkan kejadian angin.. Baru-baru nie yaya ade membaca artikel mengenai kejadian angin ini.. sungguh menakjubkan sekali proses kejadiannya.. So dalam post yaya kali nie yaya nak kongsi ngan korunk2 yang baca blog yaya nie mengenai kejadian angin ini.. Dari artikel yang yaya baca yaya buat rumusan bahawa angin adalah udara yang bergerak. Pergerakan udara ini disebabkan
oleh rotasi bumi dan juga karena adanya perbedaan tekanan udara di sekitarnya. Angin bergerak dari tempat bertekanan udara tinggi ke tempat yang bertekanan udara lebih rendah.

Jika udara dipanaskan akan memuai yang akhirnya naik karena menjadi lebih ringan. Jika udara yang dipanaskan naik, tekanan udara menjadi turun. Kenapa? Karena udara
berkurang. Dan, udara dingin di sekitarnya akan mengalir ke tempat yang bertekanan rendah tersebut.
Udara lalu menyusut menjadi lebih berat dan turun ke tanah. Di atas tanah udara menjadi panas lagi dan kembali naik.

bagaimanakah angin ini terjadi, yaya mendapati bahawa proses kejadian angin ini terbahagi kepada 4 tahap iaitu :


1. Gradien barometris
Bilangan yang menunjukkan perbedaan tekanan udara dari dua isobar yang jaraknya 111 km. Makin besar gradien barometrisnya, makin cepat tiupan angin.
2. Lokasi
Kecepatan angin di dekat khatulistiwa lebih cepat daripada angin yang jauh dari garis khatulistiwa.
3. Tinggi lokasi
Semakin tinggi lokasinya, semakin kencang pula angin yang bertiup. Hal ini disebabkan oleh pengaruh gaya gesekan yang menghambat laju udara. Di permukaan bumi, gunung, pohon, dan topografi yang tidak rata lainnya memberikan gaya gesekan yang besar. Semakin tinggi suatu tempat, gaya gesekan ini semakin kecil.



4. Waktu
Angin bergerak lebih cepat pada siang hari, dan sebaliknya pada malam hari.
Secara kesimpulannya , apa yang kita lihat saat angin berhembus adalah partikel-partikel ringan seperti debu yang terbawa bersama angin. Kita boleh merasakan angin kerana kulit kita merupakan salah satu daripada deria yang boleh merasakan bnde yang bergerak di mana sensori(rasanyalah) boleh merangsang ape2 yang menyentuh kulit kita.

0 kata korunk:

Followers

Total Pageviews